måndag 30 mars 2009

Fotografera pärlor & smycken!

Hej!

Jag brukar bildbehandlat lite i photoshop för
att förbättra ljusförhållandena - som är svåra
hela vinterhalvåret....

- men nu går vi i alla fall
mot ljusare tider! :)

Det är ju så här:
Om man vill visa sina smycken & pärlor från sin
bästa sida så är ju ett bra foto A-O!

Och ännu viktigare om man vill sälja sina kreationer!
(En vän till mig skickade bilder till ett ställe i Skottland
där hon varit och efter hemkomsten (mha skisser) målat
akvareller - dessa fotade jag och hon mailade över som
en gest för deras gästfrihet...

Och nu har hon fått beställningar på akvareller från deras
turistbyrå!!

Tänk vad lite mail med bilder kan göra!

Men som sagt:
Bra bilder är det bästa försäljningsargumentet!
Och ofta är kund och säljare skild av geografiskt
större eller mindre avstånd - men oftast större...

Så man kan inte alltid visa upp sina skapelser IRL
så att kunden kan se, känna och prova...

Och då är ju bra bilder ännu angelägnare!
Det är ju automatiskt mycket svårare att bedöma
en vara om man inte kan se den "på riktigt".

Så här några kortfattade tips:
Jag kan varm rekommendera 

"tulpanen" om du har en sådan funktion (macro) på din kamera...

Kolla närgränsen (de flesta är 10 cm andra
närmare) kolla att du har fokus på smycket...

Sikta på det du vill ha i fokus, krama ner
avtryckaren till hälften, kolla att kameran
har fokus (lampan blinkar inte, och ingen
skak-hand syns i fönstret)...


~~~~~~


Bra ljus är förstås ett måste - men svårt
- jag brukar lägga ett vitt A4 i ett fönster
med bra ljus, gärna solljus...

TÄNK PÅ ATT: Det svåra för kameror är att hitta fokus
om
grejen är för lik bakgrunden i färg - det är
kontraster som gäller - man kan lura kameran
genom att lägga dit något på samma avstånd
som är starkt kontrasterande - och ta sikte på
det då man håller ner avtryckaren och sedan
komponera om bilden (flytta kameran utan att
släppa knappen eller ändra avståndet) hålla
andan då man gör detta...

Och sedan hålla andan, inte skaka kameran, pressa ned knappen och ta bilden
utan att röra sig för att slippa suddiga bilder (oskärpa).



 Ziddhartas Foto-skola:  
 

Här hittar du mitt andra blogginlägg 


Hur du fotar dina pärlor och smycken bättre och lättare: 



Men mitt VIKTIGASTE tips: :)
Spara alla original-filer (om du inte har plats på datorn
så bränn skivor - ladda upp dem på sajter som ger bra
förvaringsutrymme Gmails utrymme kan man använda
eller Hotmail (skicka dina viktigaste filer till dig själv,
skapa en mapp och lägg dem där!)

För originalen behövs om man vill redigera eller bildbehandla
(och fall att man tappar bort sin bild) - och även jag måste
krympa filerna för att lägga ut på nätet (men det gör jag
på kopior som jag lägger i en undermapp till originalen som
jag döper till www-någonting.


Så spara dina högupplösta original!!! :)


//kram Cat


PS: En av mina kursdeltagare (ja, jag har ju en datafirma
med kursverksamhet, webbproiduktion och support på dagarna
- pärlora är ett intensivt sidoprojekt! ;)

... Hade fotat sina barn från de föddes...

Och så kraschade hårddisken...

Tänk på att:

Datorer kraschar, det du sparat kan skadas
eller raderas av eller pga virus, trojaner etc.

Datorer kan stjälas...

Huset brinna ner!

Osv. osv.
Så dina viktigaste dokument skall du spara
på flera ställen - bränn flera cd & förvara i olika
lokaler - de allra viktigaste skall ha en säker-
hetskopia i bankfacket!

Dina filer i datorn är ju dina "negativ" om man
skall prata bilder - men det kan ju vara andra
viktiga "papper" eller dokument också!

Och cd-skivor /DVD-skivor /andra sätt att lagra
data på är ICKE åldersbeständiga - så flera kopior
med jämna mellanrum på flera olika ställen...

För dina viktigaste grejor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar